De historie van van der valk

Ontdek

De geschiedenis van Van der Valk Hotels & Restaurants begint in 1939, wanneer Martinus (Martien) en Rie van der Valk in Voorschoten het café-restaurant De Gouden Leeuw openen. Hun succesformule is eenvoudig: royale porties, toegankelijke prijzen en een warme gastvrijheid die iedereen zich kan veroorloven. Deze aanpak slaat meteen aan en vormt de basis voor wat zou uitgroeien tot een van de bekendste horecaketen van Nederland.

Na de Tweede Wereldoorlog breidt de familie hun activiteiten snel uit. Elk kind van Martien en Rie krijgt een eigen vestiging, die zelfstandig wordt uitgebaat. Zo ontstaat een familiebedrijf waarin ondernemerschap en gastvrijheid hand in hand gaan. In de jaren zestig wordt de bekende toekan als logo geïntroduceerd, die tot op vandaag hét herkenningspunt van de keten vormt.

Tijdens de jaren zeventig tot en met de jaren negentig beleeft Van der Valk een enorme groei. Door heel Nederland, maar ook in België, Duitsland, Frankrijk en zelfs op Curaçao, worden nieuwe vestigingen geopend. De grote restaurants langs snelwegen, met uitgebreide buffetten en familievriendelijke formules, maken Van der Valk tot een vertrouwde naam voor zowel gezinnen als zakenreizigers.

Aan het begin van de eenentwintigste eeuw zet de familie in op modernisering. De wat gedateerde restaurants maken plaats voor eigentijdse hotels met luxueuze kamers, wellnessvoorzieningen, vergaderfaciliteiten en een meer verfijnde keuken. Hierdoor weet Van der Valk niet alleen zijn trouwe gasten te behouden, maar ook een nieuw en internationaal publiek aan te spreken.

Vandaag telt Van der Valk meer dan honderd hotels en restaurants in Nederland, België, Duitsland, Frankrijk, Spanje en de Caraïben. Ondanks de internationale expansie en professionalisering blijft de onderneming in handen van de familie, inmiddels geleid door de derde en vierde generatie. Daarmee blijft Van der Valk een uniek familiebedrijf dat zijn traditionele gastvrijheid en royale service combineert met de kwaliteit en luxe van de moderne hotellerie.